...Bahagia Bersama...

Bagaia Bersama

Friday, May 13, 2011

Akhirnya..

Minggu lepas, isteri ku ada meluahkan, katanya nk menulis berkenaan kisah bonda nya yg terlantar di hospital sehingga pemergian Allahyarhamah Pn. Haridah Bt. Kassim pada 2 Mei yg lalu. Masuk bilik, ku lihat laptop masih terpasang sedangkan isteri ku dh terlena. Ku lihat isteriku ada mengarang sedikit menggunakan Ms Word. Ku juga terlihat blog Friendster nya. Aku edit skit dan publish dalam blog fenster nya. Tak sangka, berbakat juga isteri ku ini. Dan, ini hasil nukilannya...
"Pada 2 May 2011 yang lalu berlakunya peristiwa yang mana aku & ahli keluarga pun x dapat menerima kenyataan yang bonda tersayang Pn. Haridah Binti Kassim telah pergi meninggalkan kami setelah 5bln dirinya terlantar di hospital akibat jangkitan pd bahagian kakinya, pemergiannya amatlah dirasai..
Jam 9 pagi pada hari Sabtu, aku telah menghubungi Along bagi bertanyakan keadaan bonda ku, katanya bonda ku kelihatan seperti tidak bermaya sehinggakan hendak mngangkat tangan pun dia tak berupaya, masa tu hanya Allah yang tahu betapa sedihnya aku mngenangkan keadaannya, Aku mgambil keputusan untuk mgajak suami ku pergi ke hospital. Naik saja anak tangga, aku tenampak yg bondaku terbaring. Sambil merapatinya aku mengusap rambut & tangannya. Namun dia tidak mbuka mata tapi badannya terasa sejuk.. lalu aku terus memanggil bonda ku, ketika itu bonda ku menganggukkan kpalanya. Aku memujuk dia mbuka mata bagi melihat akan khadiran aku, dia mmandang aku dngan pandangan mata kuyu. Aku perasan akan perubahan yg terjadi pada ibu ku. Bola matanya tidak lagi berwarna putih tapi kkuningan. Ya Allah.. berderai air mata ku ketika itu. Aku mmberitahu suami ku bahawa aku ingin mndgar pnjelasan doktor tentang keadaannya. Lalu aku pun berjalan mnuju ke meja jururawat. Pada masa itu ada seorg doktor yg bertugas. Aku bertanyakan kpd doktor itu ” doktor, tumpang tanya skejap. Mak saya Pn. Haridah ada wat dressing ka ari ni?” doktor itu memandang ke arah aku dengan pandangan yg semacam, “ya..” dia mnjwab ringkas.. “Bleh saya tahu ubat apa yg doktor berikan kpd mak saya, sbb dia nampak mcm tak sedarkan diri, saya takut trlebih ubat. sbb seblm ini emak saya pernah diberi terlbih suntikan..” doktor mnjawab kami ada bagi ubat tahan sakit tapi itu pn stelah psakit mrasa sakit atau meminta baru kami bagi”. ” Tapi knapa muka dia & bola matanya nampak kuning?’ Lalu doktor itu pun myuruh nurse yg brtugas pergi mlihat keadaan bonda ku sambil diikuti olehnya dr blakang. Sesampainya dia di katil bonda ku dia mmanggil2 nama ibu ku, kemudian aku bertanya lg, “nape emak ku klihatan sperti tidak sedarkan diri”. Doktor itu bkata, ”Psakit yg slalu ditinggalkan keseorangan memang slalu bgini, sbb makcik jarang ditemani oleh anak2 & suami dia pun lama2 skali baru mai”.. Masa tu hanya Allah yg tahu btapa geramnya aku mndgar akan kta2 doktor tu. Dngan perasaan yg agak kcewa dan geram aku trus mnjawab, “doktor, sapa yg tak ambil pduli akan emak saya? Mak saya start sakit dr blan 12 thun lpas & msa tu saya tak bkerja. Stiap siang & malam saya tmankan dia, dan skarang saya baru start bkerja. Bkannya kami tak pdulikan emak kami, saya slalu btanyakan pkembangan emak saya mlalui bapa saya.” Kmudian aku btanya lg………….."
Insya-Allah, aku akan terus menyokong dari belakang. Mana tahu, giliran aku pula nanti..Sama2 kita berdoa..


1 comment:

aliarosli said...

alfatihah

semoga kuat

tak dapat bayangkan kalau jadi kat alia